OTOCZMY TROSKĄ ŻYCIE
Wraz z Adwentem rozpoczynamy nowy rok liturgiczny 2008/2009. Podobnie jak w
latach ubiegłych Episkopat proponuje Kościołowi w Polsce program działań
duszpasterskich na cały rozpoczynający się nowy rok kościelny. We wstępie do
wydanego przez Komisję Duszpasterstwa Konferencji Episkopatu Polski Programu
Duszpasterskiego Kościoła w Polscena rok liturgiczny 2008/2009, zatytułowanym
Otoczmy troską życieprzewodniczący tejże Komisji ksiądz abp Stanisław Gądecki
napisał: Program... w odniesieniu do duszpasterstwa będzie to określony plan -
zawierający jasną i jednolitą perspektywę teologiczną – który służy nadaniu
kierunku, koordynacji i usprawnieniu duszpasterstwa oraz zwiększeniu jego
skuteczności. Jego opracowaniu towarzyszy zazwyczaj analiza sytuacji, następnie
ocena sytuacji w świetle Słowa Bożego, a potem zaproponowanie konkretnych
wskazań duszpasterskiego działania.
Mottem czy hasłem tak pojętego programu duszpasterskiego na rok 2008/2009 jest wezwanie: „Otoczmy troską życie”.Rozpoczynający się rok pracy duszpasterskiej jest kontynuacją wysiłków podejmowanych w latach poprzednich i stanowi przedostatni etap pięcioletniej pracy zaproponowanej przez Episkopat dla Kościoła w Polsce na lata 2005/2006 – 2009/2010 pod hasłem: „Kościół niosący Ewangelię nadziei”.
Hasła nowego roku liturgicznego „Otoczmy troską życie”nie możemy rozumieć
zbyt wąsko, jakby chodziło tylko o obronę życia nienarodzonych czy też o
bezpośrednie zagrożenie dla życia ludzkiego. Chodzi tu raczej o troskę o szeroko
rozumiane formy życia, które wyszły z rąk Stwórcy. Taką troską chcemy objąć:
życie środowiska naturalnego,
życie fizyczne człowieka (sarks),
życie psychiczne człowieka (psyche),
życie duchowe człowieka (pneuma).
Zaproponowany temat sugeruje, aby spojrzeć na Boga jako dawcę życia i jego
obrońcę oraz na dzieło Jezusa Chrystusa, który przyszedłszy na ziemię obdarzył
człowieka pełnią życia: Ja przyszedłem po to, aby {owce} miały życie i miały je
w obfitości(J 10,10).
Konieczne jest także wyraźne podkreślenie różnicy między życiem zwierzęcym a życiem człowieka. Konieczność ta wynika z presji pewnych nurtów obecnej cywilizacji zmierzających z jednej strony do „uczłowieczenia zwierząt” a z drugiej do „zezwierzęcenia ludzi”; pojawia się ona również wobec pojawiania się form miłości do zwierząt większych niż miłość do ludzi.
Jeśli chodzi o życie człowieka, to mówimy tu o trosce nie tylko o początek życia, ale także o jego środek i koniec.
W zaproponowanym haśle nie chodzi tylko o przeciwstawienie się „cywilizacji śmierci” (błędne pojęcie wartości, branie ewolucji w swoje ręce) czy o kwestię dwuznaczności języka stosowanego dla pozytywnego określenia negatywnych praktyk, ale też, a może przede wszystkim, o konieczność pozytywnego działania. Chodzi tu o podjęcie działań w celu propagowania wartości i świętości życia, jasny wybór drogi życia, wierność obowiązkom stanu, śmierć dla grzechu. Nie tylko bierne ubolewanie nad negacją życia, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na Ewangelię życia i życie jako nasze zadanie i osobiste świadectwo.
W realizację tak rozumianego programu duszpasterskiego w naszym środowisku
obornickich parafii pragnie włączyć się także Nasza Parafia. Chcemy zaproponować
czytelnikom cały cykl artykułów promujących obronę życia. Artykuły te będą
ukazywać się w każdym numerze naszego czasopisma. Pierwszy cykl będzie dotyczył
wybranych tematów z zakresu bioetyki. W drugim natomiast chcemy zaproponować
lekturę wybranych przemówień Jana Pawła II dotyczących obrony życia. Poza tymi
stałymi cyklami pragniemy także prezentować czytelnikom artykuły dotyczące
szeroko pojętej ochrony życia. Przykład takiego artykułu - który dotykał
poważnego problemu pozostawiania domowych odpadków czy śmieci w naszych
obornicki lasach - mieliśmy w ostatnim numerze naszej gazetki.
W obecnym numerze zamieszczamy natomiast wstrząsające świadectwo byłej uczennicy jednej z obornickich szkół podstawowych. Często bowiem sadzimy, że zło jest gdzieś daleko a zagrożenia nie docierają do tak małych miasteczek jak nasze, gdy tymczasem w niebezpieczeństwie są także nasze dzieci. Szczęśliwie z pomocą Bożą, rodziców i wychowawców (imię) pokonała swój problem. Ale pytanie, co zrobić, aby na przyszłość ochronić inne dzieci przed podobnymi lub jeszcze gorszymi zagrożeniami, pozostaje.
Na zakończenie chciałbym przedstawić cele, jakie stawia przed nami nowy program duszpasterski:
Wyznanie wiary w Boga, który jest Bogiem życia, który sam troszczy się o życie i
objawia się przez nie.
Umocnienie wiary w Boga Stworzyciela, Dawcę wszelkiego życia.
Uwielbienie Boga, który jest Panem życia.
Przylgnięcie na nowo do Stwórcy, by odkryć pełnię swej godności i doświadczyć
uczestnictwa w życiu samego Boga.
Odkrywanie Biblii jako podręcznika w „szkole życia".
Wskazywanie na konieczność stałej troski o rozwój życia duchowego.
Ukazanie życia w różnych jego wymiarach - wegetatywnym, fizycznym, psychicznym i
duchowym, jako daru, który złożony został przez Boga w ręce człowieka.
Podkreślanie potrzeby integralnego patrzenia na człowieka z jego życiem
duchowym, psychicznym i cielesnym.
Pokazanie człowieka jako korony stworzenia.
Odkrywanie wielkości i piękna życia.
Przypominanie o odpowiedzialności człowieka za dar życia.
Uczenie troski o życie bliźnich na każdym jego etapie, od poczęcia do naturalnej
śmierci, niezależnie od sprawności czy niepełnosprawności, której człowiek
doświadcza.
Demaskowanie zagrożeń płynących z laickiej mentalności, skierowanych przeciwko
życiu.
Uczenie pozytywnego mówienia o życiu, by móc zafascynować się darem otrzymanym
od Boga.
Pokazanie życia, jako najpiękniejszego daru, powierzonego trosce człowieka.
Uczenie odpowiedzialnej troski o ciało.
Odkrywanie duchowego wymiaru życia.
Inspirowanie nowych form opieki duszpasterskiej nad osobami w żałobie.
Promowanie świętości życia, podkreślanie niezastąpionej roli rodziny jako
środowiska życia.
Przeciwstawienie się cywilizacji śmierci.
Ożywienie zapału w budowaniu cywilizacji życia i miłości.
Wspieranie środowisk specjalizujących się posłudze na rzecz obrony życia
ludzkiego.
Podkreślanie niezastąpionej roli wiernych świeckich w służbie życiu.
Odkrywanie w odniesieniu do Stwórcy tej prawdy, że wartość życia nie jest
absolutna, że człowiek nie jest panem życia.
Ukazywanie życia jako tajemnicy, w którą wchodzi się nie przez logikę myślenia,
ale przez wtajemniczenie, które jest jakby życiową liturgią.
Pokazanie aspektu paschalnego życia.
Zachęta do nowej lektury nauczania Jana Pawła II zawartego w encyklice „Evangelium
vitae” oraz słów papieża wypowiedzianych w Kaliszu 4 czerwca 1997 roku,
wzywających do stawania po stronie życia.
Przypomnienie wielkiego bogactwa myśli pozostawionych w cyklu katechez Mężczyzną
i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa Sługi
Bożego Jana Pawła II.
Uczynienie miejsca dla ekologii ducha, by uczyć harmonii ze światem przyrody i
stawać na straży życia także w tym wymiarze.
ks. Maciej Borowski SDS